AMSTERDAM - Internetsupermarkten hebben vorig jaar voor 235 miljoen euro aan levensmiddelen thuisbezorgd, een verdubbeling ten opzichte van 2000.

Het aantal huishoudens dat ten minste eenmaal zijn boodschappen liet thuisbezorgen verdubbelde eveneens, tot .000. Dit blijkt uit cijfers van het internetonderzoeksbureau Forrester Research

Dit jaar nemen de supermarktaankopen via internet ook flink toe. Forrester verwacht dat in 2002 deze uitkomen op 402 miljoen euro. Daarmee is de toename opnieuw veel groter dan die van de gehele supermarktbranche, die jaarlijks schommelt rond de 2 tot 3 procent.

De omzetverdubbeling van vorig jaar is vooral te danken aan het feit dat de supermarkten eerder nog niet erg actief waren op internet. De internetverkopen waren vorig jaar goed voor 1 procent van de totale omzet in de levensmiddelen (22 miljard euro). Bij vakantiereizen bedroeg het aandeel online verkochte reizen bijvoorbeeld 4 procent.

Volgens research-director J. Favier van Forrester zal het omzetaandeel via internet ook niet zo groot worden als bijvoorbeeld bij reisorganisaties. "Het is relatief duur om levensmiddelen aan huis te laten leveren", geeft hij als verklaring. "Ook is het lastig om verse producten als melk en groente te bezorgen."