AMSTERDAM - Muzieksite Last.FM gaat zijn bezoekers binnenkort laten betalen om gebruik te blijven maken van de online radiofunctie van de dienst.

Dat heeft medewerker Richard Jones van het Londense bedrijf bekendgemaakt op het weblog van Last.FM. Een betaald abonnement op de site kost 3 euro per maand.

Op Last.FM kunnen gebruikers laten registreren naar welke muziek ze luisteren, en welke nummers ze wel of niet mooi vinden. Zo ontstaat een steeds nauwkeuriger beeld van hun muzieksmaak. De site brengt muziekliefhebbers vervolgens in contact met andere gebruikers met vergelijkbare voorkeuren, en helpt ze zo nieuwe artiesten te ontdekken.

Ook kunnen gebruikers op hun persoonlijke online radiostation afstemmen, dat liedjes laat horen die op de smaak van de luisteraar zijn toegespitst.

Betalen

Tot nu toe was gebruik van radiostations gratis, maar daar komt binnenkort verandering in. Alleen betalende gebruikers kunnen straks nog op de muziekstreams afstemmen.

Andere functionaliteiten, zoals muzieksuggesties, een gepersonaliseerde concertagenda en videoclips, blijven wel gratis. Voor huidige betalende abonnees verandert er niets.

Advertenties

In een reactie op vragen van gebruikers legt Owen Parry van Last.FM op het bedrijfsblog uit dat de opbrengsten uit abonnementen nodig zijn om de radiodienst overeind te houden.

Gebruikers in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland ontspringen de dans. In die landen zijn de advertentieopbrengsten voldoende om Last.FM gratis aan te bieden, aldus Parry. Daar sloot de site eerder dit jaar ook al een overeenkomst met de belangrijkste platenlabels, waardoor lokale gebruikers alle muziek gratis en integraal kunnen beluisteren. Die functionaliteit is in de rest van de wereld niet beschikbaar.

Overstappen

Op het weblog van Last.FM reageren gebruikers overwegend negatief. Veel leden dreigen over te stappen naar concurrerende muzieksites, zoals Spotify. Die dienst is in Nederland overigens ook niet gratis beschikbaar.

Last.FM, dat twee jaar geleden voor 280 miljoen dollar werd overgenomen door het Amerikaanse mediaconcern CBS, heeft nog niet gereageerd op een verzoek tot nadere uitleg.