AMSTERDAM - Microblogdienst Twitter is in het afgelopen jaar met 1382 procent gegroeid. De dienst trok in februari ruim zeven miljoen bezoekers, tegen 475 duizend een jaar eerder.

Dat meldt marktonderzoeksbureau Nielsen. Twitter is een dienst waar gebruikers elkaar via korte updates op de hoogte kunnen houden van hun doen en laten. De berichtjes kunnen ook worden geplaatst of gelezen met speciale software, per sms of met een mobiele telefoon.

De dienst werd al drie jaar geleden opgericht, maar beleeft met name de laatste maanden een doorbraak. Steeds meer internetgebruikers, onder wie veel journalisten, politici en mediafiguren, hebben Twitter ontdekt.

Ouder

Volgens Nielsen zijn de meeste Twittergebruikers wat ouder dan bij andere internetdiensten. Ruim 40 procent is tussen de 35 en 49 jaar oud. Twitter wordt vooral veel vanaf het werk gebruikt.

Inkomsten

Twitter is nog op zoek naar een manier om de omstuimige groei in klinkende munt te vertalen. Het bedrijfje heeft nog geen noemenswaardige inkomstenbron. De dienst kan gratis worden gebruikt, en de website is vrij van advertenties. Eerder deze week verschenen wel voor het eerst reclames voor Twitters eigen producten.

50 miljoen

Heel veel haast hoeft Twitter bij de zoektocht naar een bedrijfsmodel niet te hebben. Een aantal durfinvesteerders stak afgelopen jaar in totaal zo'n 50 miljoen dollar in het bedrijf. Daarmee kan Twitter volgens investeerder Todd Chaffee "jaren vooruit zonder winst te maken."