AMSTERDAM – Joop Braakhekke sleept Vinden.nl voor de rechter voor Joop Braaklekker-reclame van het internetbedrijf. De tv-kok had Vinden.nl gesommeerd te stoppen met de commercials, maar de internetsite weigert dit.

In de reclamecampagne van het bedrijf, die bestaat uit commercials op radiozenders en advertenties in dagbladen en op internet, zoeken verschillende personages met Vinden.nl. Daarbij wordt gebruikgemaakt van onder anderen het personage Joop Braaklekker.

De site is niet van plan de reclamecampagne stop te zetten. “Naar onze mening brengt het gebruik van de naam Joop Braaklekker in deze campagne geen schade toe aan Joop Braakhekke”, aldus Jan-Willem Tusveld, directeur van Vinden.nl.

“Het is grappig bedoeld. We gebruiken meerdere personages in onze reclame en iedereen begrijpt natuurlijk wel dat Joop Braakhekke hier zelf niets mee te maken heeft.”

Onrechtmatig

Via zijn advocaat Daniël Haije, laat Braakhekke weten de reclame-uitingen wel onrechtmatig te vinden. Naast het onmiddelijk stopzetten van de reclame eist hij ook een schadevergoeding van 25.000 euro.

"Ik vind het niet kunnen dat van een imago gebruik wordt gemaakt en de indruk wordt gewekt dat ik dat bedrijf ken. Ik had er nog nooit van gehoord." Het is nog niet bekend wanneer het kort geding dient.

Naast Braakhekke zijn de namen van nog vijf anderen BN’ers gebruikt in de campagne: Katja Schuurman, Joran van der Sloot, Gerard Joling, Ali B en Willibrord Frequin.