AMSTERDAM - Kinderen die veel afkortingen gebruiken bij het sms'en, ontwikkelen gemiddeld genomen een betere leesvaardigheid, zo blijkt uit een Britse studie.

Onderzoekers van Coventry University vroegen 88 proefpersonen tussen de 10 en 12 jaar om een verhaaltje na te vertellen in een serie sms'jes.

Daarbij werd precies bijgehouden hoe vaak ieder kind een afkorting gebruikte zoals 'w8' (wacht) en 'nx'(niks).

Vervolgens werden alle deelnemers aan het experiment in een aparte toets op hun leesvaardigheid getest. Al snel bleek dat kinderen die veel sms-taal hadden gebruikten bij de eerste opdracht, gemiddeld beter scoorden bij de leesvaardigheidtest.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Developmental Psychology.

Fonetisch

Volgens de onderzoekers is het ook gezien eerder onderzoek aannemelijk dat het regelmatig gebruik van sms-taal de resultaten bij leestoetsen bevordert, vooral omdat de afkortingen in sms'jes vaak fonetisch zijn.

"Een goed fonetisch bewustzijn leidt tot een betere leesvaardigheid", zo verklaart hoofdonderzoekster Beverly Plester in het Britse tijdschrift New Scientist. "Dat is al langer bekend."

Verder is het spelen met taal volgens de wetenschappers in algemene zin bevorderlijk voor de prestaties van kinderen op taalkundig gebied. Plester vindt dan ook dat sms-taal moet worden toegejuicht. "Deze kinderen oefenen in hun vrije tijd met geschreven taal en ze vinden het nog leuk ook."