AMSTERDAM - 'Ontvrienden', het verwijderen van vage contacten van je sociale netwerksite, wordt de trend voor 2009. Althans, dat beweren trendwatchers op internet, zo meldt NRC.next donderdag. Toch merken netwerksites zelf nog weinig van deze 'hype'.

Volgens trendwatchers worden steeds meer mensen 'netwerk-moe'. Internetters zouden anno 2009 meer behoefte hebben aan kwaliteitscontacten en onthaasting.

In de Verenigde Staten speelde fastfoodketen Burger King slim op deze hype in met de 'Whopper Sacrifice'-campagne. Amerikanen die minstens tien vrienden schrapten van Facebook, een van de populairste netwerksites ter wereld, mochten een hamburger op komen halen.

Whopper

De contacten die waren geschrapt kregen een e-mailbericht dat ze verwijderd waren in ruil voor een Whopper. Facebook maakte hier bezwaar tegen, omdat contacten die worden verwijderd doorgaans geen e-mail ontvangen.

Hyves

De Nederlandse netwerksite Hyves laat weten weinig te merken van het ontvrienden. In de krant zegt oprichter Raymond Spanjar dat de website nog steeds groeit.

Toch zegt hij wel te snappen waar de hype vandaan komt. "Vanaf het begin zijn sommige mensen kritisch over sociale netwerksites. Daar speelt dit op in."

Gradaties

Greg Atwan, auteur van het satirische gidsje 'The Facebook Book' zegt dat er verschillende gradaties in het ontvrienden bestaan. "Als iemand met meer dan 1000 vrienden mij verwijdert, ben ik beledigd. Maar als iemand slechts 100 vrienden heeft, snap ik wel dat hij alleen goede kennissen toelaat", aldus Atwan in The New York Times.