AMSTERDAM - Twitter heeft geen concrete plannen om bedrijven te laten betalen voor gebruik van de microblogdienst. Twitter zegt wel nog dit jaar een inkomstenbron te willen vinden.

Twitter is een dienst waar gebruikers elkaar via korte updates op de hoogte kunnen houden van hun doen en laten. De berichtjes kunnen ook worden geplaatst of gelezen met speciale software, per sms of met een mobiele telefoon.

Aanbiedingen

Tegenover het Britse blad Marketing liet medeoprichter Biz Stone van Twitter onlangs weten dat steeds meer bedrijven de dienst ontdekken als communicatiemiddel. Een grote Nederlandse supermarktketen 'twittert' bijvoorbeeld dagelijks zijn aanbiedingen, en kabelbedrijf UPC gaat op de site de dialoog aan met zijn klanten.

Volgens Stone zou die ontwikkeling mogelijkheden bieden om een inkomstenbron aan te boren, bijvoorbeeld door geld te vragen voor gebruik van commerciële accounts. Veel media meldden daarop dat het bedrijf concrete plannen zou hebben voor betaalde diensten.

Voorbarig

Op Twitters bedrijfsweblog noemt Stone die berichten echter voorbarig. Volgens hem denkt Twitter al een jaar hardop over de mogelijkheden om zijn toenemende populariteit te gelde te maken. Stone zegt echter dat het niet van plan is om particulieren of bedrijven te laten betalen voor diensten die nu nog gratis zijn.

Inkomsten

Twitter is met name de laatste maanden explosief gegroeid, maar heeft nog geen duidelijk bedrijfsmodel. Gebruik van Twitter is gratis, en op de site staan ook geen advertenties. Het bedrijf teert op de ongeveer 20 miljoen dollar die veschillende durfinvesteerders in Twitter hebben gestoken.

Eerder dit jaar wees het een overnamebod van vriendensite Facebook van de hand, omdat het dat te laag vond. Facebook zou 500 miljoen dollar hebben geboden, maar dat zou voornamelijk in aandelen worden betaald. Volgens Twitter waren die in werkelijkheid veel minder waard.