AMSTERDAM - Voor het aftroggelen van geld via sms-diensten moet Smart Media Services een boete van ruim 118 duizend euro betalen.

Dat is bepaald door de Consumentenautoriteit, die aankondigt dat de aanpak van misleidende sms-diensten dit jaar opnieuw op de agenda staat. Ondanks een gedragscode zou nog veel mis zijn.

Op een website van het bedrijf, skilled2win, konden spelletjes worden gespeeld. Daarmee zouden flinke geldprijzen kunnen worden gewonnen. Verliezen bleek volgens de autoriteit echter onmogelijk.

Gewonnen

Al snel kreeg de speler de indruk dat hij de prijs had gewonnen, waarna hij werd uitgenodigd zijn mobiele nummer door te geven. Vervolgens moest hij een goedkeuring sturen.

Die goedkeuring werd echter gebruikt voor een doorlopend sms-abonnement op een woordspelletje. Pas als de gebruiker dat spel ging spelen, maakte hij daadwerkelijk kans op een geldprijs.

Geen toestemming

Per ontvangen sms moest hij echter 1,50 euro betalen, terwijl daar geen toestemming voor was verleend. De kosten werden pas na een tijd duidelijk, waardoor veel consumenten hoge rekeningen zouden hebben gekregen.

De boete is opgelegd omdat het bedrijf verschillende regels overtrad. Zo moet het voor de koper duidelijk zijn wat hij koopt.

Ook beweerde het bedrijf zich aan een gedragscode voor sms-diensten te houden, terwijl dit niet zo zou zijn. Smart Media Services wilde dinsdagochtend niet direct reageren.

Boete

Het is de derde keer dat de Consumentenautoriteit een boete oplegt aan een aanbieder van sms-diensten.

Vorige maand kreeg OX-2 International nog een boete van 85 duizend euro opgelegd omdat het MSN-gegevens bij ringtone-reclames zou misbruiken.

Bezwaar

Het bedrijf tekende bezwaar aan omdat het de gegevens met uitdrukkelijke toestemming van de bezoekers van zijn websites zou gebruiken.

Het bedrijf Wizz Mobile kreeg in september vorig jaar een boete van 76 duizend euro van de Consumentenautoriteit voor het aanbieden van gratis ringtones, terwijl daar in werkelijkheid voor moest worden betaald.