AMSTELVEEN - Ondanks de recessie schaffen steeds meer Nederlanders een platte televisie aan. De verkoop van dit duurdere type tv groeit explosief, zo blijkt uit marktonderzoek van GfK Benelux Marketing Services. In de eerste helft van dit jaar gingen .427 stuks met een totale waarde van 52,5 miljoen euro over de toonbank.

De verkoopcijfers van de afgelopen zes maanden liggen al fors hoger dan die van heel 2002. Toen werden 11.600 platte tv's verkocht, een stijging van 146 procent in vergelijking met 2001.

Platte tv's met plasma- of LCD-schermen zijn te koop in diverse afmetingen en kunnen bijvoorbeeld als een schilderij aan de muur worden gehangen. Ze variëren in 'dikte' van circa 5 tot 11 centimeter.

3 procent

Afgezet tegen het totale aantal verkochte kleurentelevisies vormden de platte tv's in het eerste halfjaar met bijna 3 procent een klein segment, waarmee echter wel veel viel te verdienen. De geavanceerde televisies zorgden voor 15,3 procent van de totale inkomsten.

In de eerste zes maanden kwam het totale aantal verkochte tv's uit op 521.779 exemplaren met een totale waarde van 342,2 miljoen euro. Breedbeeldtelevisies droegen daaraan 181,2 miljoen bij. Voor een breedbeeldtv telde de consument gemiddeld 1000 euro neer.

Prijsdaling

Hoewel de prijzen van platte tv's flink hoger lagen, was er sprake van een duidelijke prijsdaling. In juni 2002 telde een televisieliefhebber gemiddeld nog ruim 3000 euro neer voor een LCD-tv. Ook de grotere en duurdere plasmatelevisies werden goedkoper. De prijs daalde gemiddeld van meer dan 9300 euro in juni naar ruim 5200 euro in juni van dit jaar.

Zowel marktonderzoeksbureau GfK als de tv-fabrikanten verwachten dat de afzet van platte televisies de komende maanden doorzet. Ze rekenen erop dat het aantal verkochte tv's, net als altijd, rond de feestdagen een hoge vlucht neemt.