Opta gaat spam op Hyves aanpakken
Dat heeft de toezichthouder donderdag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn plannen voor 2009. De Opta is belast met het toezicht op het spamverbod, en deelde de afgelopen jaren al flinke boetes uit aan bedrijven die ongevraagde reclame verspreidden via e-mail of sms.
Die aanpak lijkt tamelijk succesvol. Spam van Nederlandse herkomst komt steeds minder voor. Het leverde de Opta complimenten op van de Europese Commissie, die twee jaar geleden stelde dat andere EU-lidstaten het voorbeeld moeten volgen.
Netwerken
De Opta hoopt nu ook spam op sociale netwerken te kunnen aanpakken. Gebruikers van bijvoorbeeld Hyves, Facebook, MySpace en LinkedIn zouden niet langer moeten worden lastiggevallen met ongewenste reclameboodschappen.
Om effectief tegen spammers op netwerksites te kunnen optreden, heeft de Opta gedocumenteerde klachten van gebruikers nodig. Die kunnen worden ingediend via spamklacht.nl, een door de toezichthouder opgerichte klachtensite.
Moeilijker
Woordvoerster Cynthia Heijne van de Opta erkent dat spam via netwerksites moeilijker aan te pakken is dan andere vormen van ongewenste reclame. De toezichthouder is alleen bevoegd om op te treden tegen spam van Nederlandse herkomst. Dat is bij e-mail en sms'jes doorgaans gemakkelijker vast te stellen dan bij spam op sociale netwerken.
De Opta heeft daarom de medewerking van de netwerksites nodig. Volgens Heijne heeft de toezichthouder daartoe al contact met verschillende diensten.