AMSTERDAM - Internetgebruikers ondervinden vaak moeilijkheden met hun provider. In augustus en september had 39 procent van de klanten te kampen met storingen of administratieve problemen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De bond gaat de kwaliteit van internet- en telefonieaanbieders permanent in de gaten houden.

De bond ondervraagt voor zijn Providermonitor zo'n tweeduizend deelnemers aan een panel naar hun ervaringen. Daarbij worden zowel de kwaliteit van de geleverde diensten, als de klantenservice onder de loep genomen. Door dat onderzoek elke twee maanden te herhalen hoopt de bond een beter beeld te krijgen van de kwaliteit van de providers.

XS4ALL

In de eerste van de resulterende rapporten komt XS4ALL het beste uit de bus. De ondervraagden gaven XS4ALL gemiddeld een 7,8. Het Net (7,2) en KPN (6,9) staan op de tweede en derde plaats.

Kritiek is er vooral voor Ziggo. Dat bedrijf, het resultaat van een fusie tussen de kabelbedrijven Multikabel, @Home en Casema, kreeg eerder dit jaar veel kritiek. In juni ontving de Consumentenbond in een week tijd bijna 15 duizend klachten over Ziggo.

Volgens de bond zouden de problemen ook daarna nog hebben aangehouden: in augustus en september had de helft van de klanten nog te kampen met storingen. Ook bleven e-mails en brieven onbeantwoord en was de klantenservice slecht bereikbaar. Het bedrijf kreeg een 5,9 van de panelleden.

Telefonie

Onder de telefonieaanbieders heeft KPN de meeste tevreden klanten. Het bedrijf krijgt van de ondervraagden een 8,2. Daarentegen ondervond tweederde van de klanten van Telfort in de onderzochte periode problemen met bellen. Dat leverde het bedrijf een schamele 5,0 op.