AMSTERDAM - De verkoop van pc's is in het tweede kwartaal van 2003 in Nederland met 5,1 procent gestegen tot 367.470. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC, waarbij zowel desktops, notebooks als servers zijn meegeteld.

Het grootste merk op de Nederlandse markt is nog altijd HP, maar dit bedrijf zag zijn marktaandeel wel slinken van 38,2 tot 30,7 procent. De andere merken zagen hun marktaandeel groter worden. Dell groeide van 15,8 naar 21,2 procent, Acer van 4,2 naar 6,8%, Packard Bell NEC van 4,4 naar 5,3 procent en Fujitsu Siemens van 3,9 naar 4,2 procent.

In totaal werden 102.760 computers aan consumenten verkocht, een stijging van 26 procent. Opvallende nieuwkomers zijn Medion, dat een aandeel had van 5,5 procent, en Actebis, goed voor 5,3 procent. HP zag zijn marktaandeel slinken tot 18,2 procent. Eerst had dit merk nog bijna een kwart (24,6%) van de markt in handen. Op de zakelijke markt is HP bij bedrijven met meer dan 500 werknemers van de eerste plaats verdrongen. Dell is de nieuwe nummer 1 in dit segment.