AMSTERDAM - Slechts één op de vijf mensen met een mobiele telefoon van de Postbank, blijkt wel eens mobiel gebankierd te hebben. Dat blijkt uit een enquête van de Automatiseringsgids.

Van de bezoekers van de site bleken 687 mensen een gsm van de Postbank te hebben gekregen. Van hen zei 20 procent wel eens de de m-bankierenfunctie

Eén van de ondervraagden zegt het m-bankieren een keer geprobeerd te hebben 'gewoon om te kijken of het werkt'. "Ik heb niet de intentie dit grootschalig te doen. Daarvoor zijn andere middelen geschikter", zo voegt hij eraan toe.Een andere gebruiker vindt het m-bankieren duur. "Een overboeking kost al gauw 50 eurocent (fl.1,10), terwijl een schriftelijke overboeking gratis is."

De Postbank presenteert minder negatieve cijfers; volgens eigen gegevens zou veertig procent de m-bankierfunctie wel een te gebruiken. De bank baseert dat op een enquête onder 250 klanten.

Spaaractie

De Postbank had in mei en juni 2001 een actie waarbij mensen die een bepaald bedrag op een spaarrekening stortten een WAP-toestel van Siemens kregen. Daarop kwam een stortvloed aan reactie, ongeveer 600.000.

De mensen die uiteindelijk een gsm van de bank hadden gekregen, moesten wachten omdat het invoeren van het m-bankieren vertraging had opgelopen.Toen het m-bankieren gestart was, regende het bij de Consumentenbond klachten over toestellen die niet aan de praat te krijgen waren.

Van deelnemers aan het hele Postbank-project lijkt telecomprovider Telfort nog het beste weg te komen. "Geen enkele aanbieder heeft ooit in zo'n korte tijd zoveel nieuwe klanten gekregen", erkent Steven Jongeneel, marketingmanager bij Telfort. Het uitgeven van de WAP-telefoons heeft het gebruik van Genie, de mobiele tak van Telfort, een flinke impuls gegeven.

/NETConsumentenbond geeft Postbank nog drie wekenPostbank geeft klanten meer tijdPostbank stelt start mobiel bankieren uitPostbank overspoeld met aanvragen voor gratis mobieltje