AMSTERDAM - Quote Media heeft over 2002, bij een omzet van 32 miljoen euro, een verlies van 2 miljoen euro geboekt. In 2001 behaalde de uitgever een omzet van 27,6 miljoen euro en een verlies van 1,5 miljoen euro en in 2000 werd nog een winstje van 14.500 euro geboekt.

Vooral de internetinitiatieven, zoals Emerce en Quotenet, zorgden voor de verliezen. Directeur en aandeelhouder (22 procent) van Quote Media, Maarten van den Biggelaar, schat dat er op internet tussen de 3,5 en 4 miljoen euro is verloren. Toch heeft de ondernemer de internetplannen niet geheel uit zijn hoofd gezet, en als het beter gaat wil hij Quotenet weer verder uitbouwen. Een paar weken geleden werd Emerce overigens failliet verklaard.

Het gaat zeker niet alleen slecht met Quote. Het in maart van dit jaar gestarte Elle Girl is een grote hit, met inmiddels een verkochte oplage van 80.000 exemplaren. Verder ziet Van den Biggelaar ruimte voor internationale expansie van het zakenblad Quote. Daarnaast wordt gedacht over een nieuw lifestyle-weekblad voor de 25- tot 35-jarige hogeropgeleiden die geld, luxe en carriere belangrijk vinden.

Uitgeverij Quote voert de bladen Quote, Elle, Elle Wonen en Sante. Met deze titels wordt een rendement van 20 a 30 procent behaald.