AMSTERDAM - De markt voor spelcomputers is uitgegroeid tot een markt waar vele miljarden mee gemoeid zijn. Vorig jaar ging er alleen al in de VS een bedrag van 10 miljard dollar om in de spelletjesmarkt. Volgens analisten van PricewaterhouseCoopers zal dit bedrag in 2007 wereldwijd circa 36 miljard dollar bedragen.

De spelletjesbranche is de kindertijd letterlijk en figuurlijk ontgroeid: in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is meer dan de helft van de gebruikers (50,9 procent) van de PlayStation 2 (PS 2) tussen de 18 en 34 jaar oud. Dit heeft waarschijnlijk in niet onbelangrijke mate te maken met het feit dat de prijzen voor de computers en de bijbehorende spelletjes allesbehalve kinderachtig zijn.

Intussen doen de producenten verwoede pogingen om nieuwe doelgroepen aan te boren. Zo is tot nu toe slechts 7 procent van de gebruikers van de PS 2 van het vrouwelijke geslacht. Het op de markt brengen van 'sociale' en 'serieuze' spelletjes (zoals het populaire The Sims) kan hier verandering in brengen.

De komende jaren zullen de ontwikkelingen op de spelcomputermarkt razendsnel blijven verlopen, met name omdat de hoofdrolspelers Sony (PlayStation) en Microsoft (Xbox) hun positie willen versterken.