AMSTERDAM - De stichting die jaarlijks de herdenking van de capitulatie organiseert heeft ontzet gereageerd op een reclamecampagne van telecombedrijf Telfort. Telfort heeft op 15 augustus een grote reclamecampagne gepland. Het bedrijf wil iedereen uitdagen op die dag een Nederlandse vlag uit te hangen om te vieren dat het bedrijf weer volledig Nederlands wordt. Dat schrijft Trouw.

Telfort, dat nu nog O2 heet, wil huis-aan-huis miljoenen vlaggen verspreiden. Wie de driekleur uithangt, maakt kans op vijf jaar gratis bellen en sms-en. Volgens Telfort speelt de actie met humor in op de Nederlandse mentaliteit.

Het bedrijf zegt niet te weten dat 15 augustus voor veel mensen een emotionele dag is. Een woordvoerder van de telecomaanbieder zegt navraag gedaan te hebben bij alle ambassades, en heeft aan de hand daarvan vastgesteld dat 15 augustus geen officiële rouwdag is. De officiële bevrijdingsdag van de Tweede Wereldoorlog van Nederlands-Indië is 17 augustus, aldus de woordvoerder. De stichting die de herdenking organiseert stelt echter dat 15 augustus de dag is dat Japan capituleerde, en derhalve de formele rouwdag is voor Nederland.