DEN HAAG/HOUTEN - Telecomtoezichthouder Opta onderzoekt of het KPN kan aanpakken wegens de forse tariefsverhoging van zijn snelle adsl-internetverbinding, onder de merknaam Mxstream. Dit heeft een woordvoerder woensdag gezegd.

               KPN is niet van plan de tariefsverhoging ongedaan te maken. De stijging is volgens een woordvoerder nodig omdat het product anders verliesgevend wordt. Het bedrijf onderzoekt wel of er mogelijkheden bestaan klanten die willen afhaken enigszins tegemoet te komen in de gemaakte kosten. Verder kijkt KPN of bestaande klanten "meer waar voor hun geld kan worden gegeven door extra diensten aan het pakket toe te voegen".

     Opta concentreert zich vooral op de wijze waarop KPN het besluit heeft meegedeeld aan zijn klanten. "Daar zijn wij erg verbaasd over. KPN heeft zijn klanten per brief overvallen."

Voicemail

     De kwestie doet volgens de woordvoerder denken aan het afschaffen van de gratis voicemail vorig jaar. Ook toen tikte de Opta KPN op de vingers over de manier waarop het telecombedrijf zijn besluit had bekendgemaakt.

De toezichthouder zag toen overigens af van het opleggen van een boete. Hierbij speelde dat KPN al schade had opgelopen door de negatieve publiciteit die losbarstte over de maatregel.

HCC

     De vereniging van computergebruikers HCC

     Circa 15.000 van de 165.000 HCC-leden hebben een Mxstream-abonnement. Ze zitten volgens Van Rooden echter niet vast aan hun contract met KPN. "In een clausule staat dat de consument in geval van een prijsverhoging zijn abonnement binnen een bepaalde termijn kan opzeggen."

Standaardbrief

     Als steuntje in de rug heeft de computerclub een standaardbrief

"Onze leden willen hun adsl-verbinding helemaal niet kwijt." Bij HCC zijn honderden woedende reacties binnengekomen op het voornemen van KPN. "Onze telefonistes worden zowat door de telefoon getrokken." In een reactie eiste de Consumentenbond dinsdag al dat KPN de prijsstijging ongedaan maakt.

/NETVeel adsl-abonnementen volgende maand duurder