AMSTERDAM - De onbetwiste nummer 1 op het gebied van zoekmachines is Google. Bij Google, opgericht door twee studenten van Stanford University, worden dagelijks zo'n 150 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd. Gemiddeld komt ook driekwart van alle externe verwijzingen naar websites van Google. Andere grote spelers op het gebied van zoektechnologie zijn Looksmart, Inktomi, Overture en Altavista.

Om een goede zoekmachine te zijn moet je beschikken over een goede 'crawler' waarmee het web afgezocht wordt naar informatie. Ook is er een snelle interne zoekmethode nodig om informatie snel en effectief aan gebruikers te kunnen presenteren.

Redenen voor het succes van Google zijn de grote hoeveelheden informatie die de zoekmachine verzamelt op zo'n 15.000 servers, het geheel opslaan van geindexeerde pagina`s en de eenvoudige en duidelijke presentatie van zoekresultaten. Het sterkste punt is wellicht dat Google aan websites een populariteitscijfer meegeeft, die gebaseerd is op het aantal andere sites dat er naar verwijst, en de populariteit van die verwijzende sites.

De inkomsten van Google komen uit advertenties, uit verkoop van ontwikkelde zoektechnologie en uit verkoop van surfgedrag.