Jort Kelder moet Quote 500 van site halen

AMSTERDAM - De Quote 500, de jaarlijkse rijkenlijst van het maandblad Quote, moet onmiddellijk van de website 925.nl worden gehaald.

Dat heeft de voorzieningenrechter in Den Haag vrijdag in een beschikking bepaald. De website is opgericht door Jort Kelder, voormalig hoofdredacteur van Quote.

De rechter oordeelde dat de website inbreuk maakt op de databankrechten van het maandblad Quote 500. Als 925.nl de nieuwste Quote 500 niet verwijdert, verbeurt de website een dwangsom van 50.000 euro per dag.

Bedragen

De Quote 500 ligt sinds donderdag in de winkels. Volgens Kelder kloppen de geldbedragen op de lijst niet meer in verband met de financiële crisis. 925.nl heeft de lijst met vermogens op de website inmiddels aangepast tot een eigen lijst met andere bedragen.

Kelder reageerde vrijdagavond in de uitzending van De Wereld Draait Door op de zaak. "Ze kunnen deze practical joke niet waarderen", zei hij.

"Dat Sjoerd mij gaat dagvaarden, bewijst dat hij niet geschikt is voor de functie van Quote-hoofdredacteur."

Briefje

Volgens de tv-presentator is hij niet gehouden de lijst te moeten verwijderen. "Ik ben niet eens gehoord in deze zaak. Met mij is nooit gesproken. Ik schrik toch niet van zo'n briefje van zo'n advocaat?! Het staat er morgen en overmorgen ook nog op."

Tip de redactie