Google ziet af van deal met Yahoo

AMSTERDAM - Google gaat geen advertenties verkopen op de pagina's van zoekmachine Yahoo. Het bedrijf ziet af van een in juni gesloten overeenkomst.

Dat meldt Google woensdag zelf op zijn bedrijfsblog. De samenwerking lag onder vuur van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten en veel adverteerders, die meenden dat Google een te dominante positie zou verwerven op de markt voor online reclame.

Vasthouden aan de overeenkomst zou volgens Google een lang juridisch gevecht betekenen. Bovendien vreest het bedrijf de goede relatie met een aantal belangrijke adverteerders op het spel te zetten.

De beslissing is een zware slag voor Yahoo. Het internetbedrijf heeft al geruime tijd te kampen met tegenvallende resultaten. Onlangs maakte het bekend 10 procent van zijn personeel te willen ontslaan, zo'n 1500 medewerkers.

Microsoft

Softwaregigant Microsoft trachtte dit jaar tevergeefs om Yahoo over te nemen. De leiding van Yahoo vond een bod van ruim 47 miljard dollar, of 35 dollar per aandeel, echter te laag. Tot ergernis van veel beleggers werd het bedrijf daarna echter alleen maar minder waard. Woensdag halverwege de handelsdag koerste aandeel op zo'n 14,34 dollar.

Analisten houden er rekening mee dat Microsoft nu een nieuwe poging zal ondernemen om het internetbedrijf in te lijven. Dan zal het waarschijnlijk genoegen moeten nemen met een aanzienlijk lager bod.

Tip de redactie