AMSTERDAM - Internetcommunities zijn doorgedrongen tot in het stemhokje, zo blijkt tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Veel kiezers maken foto's of video's van zichzelf terwijl ze een gaatje in het stembiljet prikken of de hendel van een stemmachine overhalen en zetten de beelden vervolgens op populaire internetcommunities als Youtube, Facebook en andere websites.

YouTube heeft in samenwerking met PBS, de Amerikaanse publieke omroep, een deel van zijn website ingericht voor de verkiezingsfilmpjes.

Rijen

Sommige films tonen beelden van de lange rijen kiezers die staan te wachten voor het stemlokaal en er zijn beelden van vermeende intimidatie van kiezers.

Weer andere kiezers, die voor het eerst mogen stemmen, geven buiten het stemlokaal een enthousiast verslag van hun ervaringen.

Verboden

Het is in sommige staten overigens verboden om beelden uit het stemhokje te publiceren, om te voorkomen dat kiezers elkaar beïnvloeden.

Dit geldt bijvoorbeeld in Nevada, Georgia, Kentucky, North Carolina en Texas. YouTube waarschuwt gebruikers voor deze wettelijke bepalingen, en controleert zelf ook of video's niet afkomstig zijn uit staten waar opnames verboden zijn.

Jonge kiezers die voor het eerst stemmen zeggen dat ze hun stemgedrag willen vastleggen omdat ze het gevoel hebben dat ze deelnemen aan verkiezingen met historische betekenis.