DEN HAAG - Orange Nederland zit in de lift. De aanbieder van mobiele telefonie realiseerde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 219 miljoen euro. Dat is 15 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2002.

Verder zette het voormalige Dutchtone zijn operationele verlies van 35 miljoen euro in 2002 om in een winst voor afschrijvingen en afwaarderingen van 29 miljoen in de eerste helft van dit jaar. Het Nederlandse bedrijf is een onderdeel van Orange, dochter van het telecombedrijf France Télécom, dat dinsdag eveneens zijn halfjaarcijfers bekendmaakte.

Het aantal klanten van Orange in Nederland daalde. Eind juni had de onderneming ruim 1 miljoen klanten, tegen bijna 1,2 miljoen een jaar eerder. Daarentegen steeg de gemiddelde jaarlijkse omzet per gebruiker van 297 euro in de eerste helft van 2002 naar 379 euro in de eerste zes maanden van dit jaar.

Het Nederlandse bedrijf bestempelde de financiële cijfers maandag als "een belangrijke mijlpaal". In 2001 draaide het toenmalige Dutchtone nog een operationeel verlies van 277 miljoen euro. Sindsdien heeft de onderneming flink gesneden in de kosten.

In de consumentenmarkt gebruiken veel van Orange-klanten beltegoedkaarten. Vanaf 1 augustus schrapt het bedrijf de uiterste gebruiksdatum voor het gekochte beltegoed. Verder kondigde Orange maandag aan meer abonnementhouders te willen werven. Daarnaast wil Orange een sterkere positie in de markt voor kleine en middelgrote bedrijven.

De omzet van moederbedrijf Orange steeg in de eerste helft van met bijna 7 procent tot 8,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat klom met 68 procent naar 2,1 miljard euro. Wereldwijd nam het aantal klanten met 1,3 miljoen toe naar 45,6 miljoen eind juni.