Yahoo en Google passen overeenkomst aan

AMSTERDAM - Google en Yahoo hebben een aangepaste versie van hun samenwerkingsplannen voorgelegd aan de de Amerikaanse autoriteiten, om tegemoet te komen aan mededingingsbezwaren.

De samenwerking tussen de twee bedrijven, die in juni werd aangekondigd, stond op losse schroeven omdat de Amerikaanse Justitie vreesde dat Google en Yahoo samen een te sterke positie zouden krijgen op de markt voor online advertenties. Ook concurrenten als Microsoft, en belangenorganisaties van adverteerders hadden bezwaar tegen de deal.

Volgens de oorspronkelijke zou Google gedurende tien jaar advertenties verkopen naast de resultaten van Yahoo's zoekmachine. In het nieuwe plan is de looptijd beperkt tot twee jaar. Ook mag de samenwerking maximaal een kwart uitmaken van de omzet van Yahoo's zoekdivisie, en kunnen adverteerders kenbaar maken dat hun reclame niet op de site van Yahoo mag worden getoond.

Levensbelang

Vooral voor Yahoo lijkt het van levensbelang dat de deal doorgaat. Het bedrijf wees een overnamebod van Microsoft ter waarde van 47 miljard dollar eerder dit jaar als 'onvoldoende' van de hand, maar verloor sinds februari al tweederde van zijn beurswaarde. De lucratieve overeenkomst met Google zou de morrende aandeelhouders enigszins tevreden moeten stellen. Onlangs maakt Yahoo al bekend dat het zo'n 1500 medewerkers, of 10 procent van zijn personeelsbestand, gaat ontslaan.

Tip de redactie