Amerikanen hoeven geen internetmobieltjes

AMSTERDAM - Amerikanen hebben liever een klein, compact mobieltje, dan een met allerlei internetfunctionaliteiten. Een klein formaat geeft voor meer dan tweederde van de kopers de doorslag. Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research, dat het beperkte aanbod van mobiele internetdiensten als belangrijkste oorzaak aanwijst.

Voor 34% van de kopers is formaat belangrijk, 19% kiest zijn mobieltje vanwege de polyfone belmelodieen, 12% kiest het grote, scherpe kleurenscherm, 12% vindt pda-functionaliteit belangrijk, 10% denkt aan multimedia message service (mms), 9% valt voor de mogelijkheid te internetten met zijn nieuw aan te schaffen mobieltje, 6% wil plaatjes kunnen maken en versturen en 4% wil spelletjes kunnen downloaden en spelen.

Voor de Japanse consument zijn de extra functionaliteiten veel belangrijker, zo blijkt uit onderzoek van Gartner. Bijna driekwart van de verkochte mobieltjes in 2003 heeft een cameraatje ingebouwd. Japanners zijn in een eerder stadium aan mobiel internet gewend geraakt, toen nog weinig Japanners internet via de vaste telefoonlijn hadden.

Volgens Gartner gaat de Europese beller snel de Japanse achterna: in 2006 heeft tweederde van de hier verkochte toestellen een camera.

Tip de redactie