AMSTERDAM - Yahoo wil zijn internetactiviteiten beter aan elkaar vastknopen, en programmeurs webdiensten en software laten ontwikkelen die met de sites kunnen samenwerken. Zo moet Yahoo van een portaalsite veranderen in een sociaal netwerk.

Yahoo bezit - naast de bekende zoekmachine - een groot aantal verschillende webdiensten, zoals fotosite Flickr, sociale bookmarkdienst Del.icio.us, een webmaildienst en kaarten-, video-, en nieuwssites. Die sites werken tot dusverre echter niet of nauwelijks samen.

Profiel

Een nieuw, onderliggend platform moet daar verandering in brengen. Het platform moet van alle losse Yahoo-diensten een soort sociaal netwerk maken: gebruikers kunnen een persoonlijk profiel opbouwen, vrienden maken en hun activiteiten op de verschillende aangesloten sites met hun contacten delen. Als een gebruiker dan bijvoorbeeld een foto op Flickr post, krijgen zijn vrienden een seintje.

Naast de Yahoo-diensten kunnen ook derde partijen, zoals webwinkel Amazon en sociale nieuwssite Digg van het platform gebruikmaken. Zo kunnen Yahoo-gebruikers bijvoorbeeld hun verlanglijstje bij Amazon met hun contacten delen.

Google

Het Yahoo-netwerk gaat daarmee lijken op vriendensites als Facebook en Yahoo. Met de aanpassingen hoopt het internetbedrijf zijn verschillende diensten aantrekkelijker te maken. Het bedrijf ondervindt hevige concurrentie van onder andere Google.