AMSTERDAM - Vriendensite MySpace doekt zijn Nederlandse kantoor al weer op. De lokale versie van het sociale netwerk ging in februari van dit jaar van start.

Daarmee betrad MySpace, wereldwijd nog altijd de grootste van de online netwerken, een moeilijke markt. In Nederland telde concurrent Hyves toen meer dan vijf miljoen leden, tegen zo'n 400 duizend Nederlandse gebruikers voor de internationale versie van MySpace. Volgens Derek Fehmers van MySpace Nederland zijn nu in totaal zo'n 650 duizend Nederlanders actief op het netwerk.

De vriendensite zette bij de lancering in op zijn grote aanbod aan content, met name op het gebied van muziek. Veel artiesten hebben een eigen profiel op de site. Daarnaast organiseerde MySpace in Nederland onder meer concerten, en bood het online videoseries aan.

Koerswijziging

Volgens Derek Fehmers van MySpace Nederland heeft het bedrijf echter tot een koerswijziging besloten. De site gaat zich meer richten op zijn sociale-netwerkfuncties. Die genereren meer paginabezoeken, blijkt uit onderzoek. Het bedrijf stopt daarom grotendeels met het aanwerven van lokale content voor de Nederlandse editie van de site.

Muziekdienst

Onlangs kondigde het bedrijf nog aan iTunes te willen beconcurreren met een muziekdienst, waarbij gebruikers MP3's kunnen downloaden die niet zijn voorzien van de omstreden kopieerbeveiliging DRM. Fehmers zegt dat die plannen gewoon doorgaan. De Europese versie van de online muziekwinkel gaat 'zo snel mogelijk' van start. Fehmers hoopt dat de lancering begin 2009 kan plaatsvinden.

De Nederlandse editie van MySpace wordt voortaan beheerd vanuit Berlijn. De zes vaste medewerkers van MySpace Nederland kunnen desgewenst in andere landen aan de slag.