Filmindustrie lanceert anti-piraterijcampagne

LOS ANGELES - De grote film- en televisiestudios in de Verenigde Staten gaan de strijd aanbinden met digitale piraterij. Het illegaal kopiëren van films en televisieshows bedreigt het bestaan van de filmindustrie en de banen van duizenden werknemers. Zo liet de branchevereniging Motion Picture Association of America (MPAA) namens haar leden dinsdag weten.

De filmindustrie gooit dit keer niet boegbeelden als Julia Roberts of Steven Spielberg in de strijd, maar laat de minder bekende werknemers, zoals stuntmannen en visagisten, aan het woord.

In spotjes van 30 seconden, die vanaf donderdag bij 35 Amerikaanse televisiestations te zien zijn, vragen zij aandacht voor de gevolgen van plagiaat voor hun baan. Vanaf vrijdag is deze boodschap ook te zien in het voorjournaal van zo'n 5000 bioscopen. De MPAA denkt dat de filmindustrie jaarlijks 3 tot 4 miljard dollar misloopt door het illegaal kopiëren van analoge videobanden.

Maar juist de nieuwe vormen van plagiaat, het kopiëren van dvd's en het uitwisselen van films via internet, baren de filmindustrie grote zorgen.

In de Verenigde Staten werd vorig jaar bijna 479 miljard dollar uitgegeven aan films, tv-shows, muziek, videospelletjes en andere producten met auteursrecht. Het land exporteerde in 2001 ongeveer miljard dollar aan auteursrechtelijk beschermd werk. Films waren goed voor 14,7 miljard dollar.

In de filmbranche werken ongeveer 583.000 Amerikanen. Volgens de MPAA denken veel mensen dat een filmpje meer of minder niet uitmaakt voor de rijke jongens uit de filmindustrie. "Maar de meeste van onze werknemers zijn gemiddelde burgers met studerende kinderen en een hypotheek te betalen", aldus een woordvoerder.

Tip de redactie