AMSTERDAM - Google en Yahoo voeren overleg met de Amerikaanse autoriteiten om te voorkomen dat hun samenwerking op het gebied van advertentieverkoop leidt tot een mededingingszaak.

Volgens de Wall Street Journal zouden de twee bedrijven onder meer hebben voorgesteld om een maximum te verbinden aan het aantal Google-advertenties dat naast de resultaten van zoekmachine Yahoo wordt vertoond.

Yahoo sloot de overeenkomst met Google deze zomer, toen het bedrijf dreigde te worden overgenomen door Microsoft. Die overname ging niet door, waarop ontevreden aandeelhouders actie eisten om de resultaten van het kwakkelende Yahoo te verbeteren.

Verzet

De overeenkomst stuit echter op verzet van concurrenten zoals Microsoft, dat vreest dat Yahoo en Google samen veel te veel invloed verwerven op de markt voor online advertenties. Ook een grote belangenorganisatie van adverteerders en een wereldwijde vereniging van dagbladuitgevers spraken zich uit tegen de deal.

Brussel

Zowel de Amerikaanse als de Europese mededingingsautoriteiten onderzoeken de plannen. De overeenkomst heeft weliswaar alleen betreking op de Verenigde Staten en Canada, maar Brussel wil zeker weten of de samenwerking niet verder uitgebreid zal worden. Ook is de EU geïnteresseerd in de gevolgen voor de privacy van internetgebruikers.