AMSTERDAM - Consumenten worden voortaan beter voorgelicht over de tarieven van betaalde informatienummers. Vanaf woensdag geldt een strengere wet- en regelgeving voor de tarieven van zogenoemde 0900-nummers. Dat meldt telecomautoriteit Opta.

De nieuwe regels zijn volgens de Opta nodig om consumenten niet de dupe te laten worden van een slechte bereikbaarheid van bedrijven. Bellers maken soms hoge kosten doordat zij minutenlang bij een bedrijf in de wacht staan.

De Opta hoopt dat bedrijven door de nieuwe regels minder geld vragen voor hun diensten om zich zo te onderscheiden van hun concurrenten.

Maximumkosten

Als een informatienummer meer dan vijftien cent per minuut kost, moeten bedrijven vanaf woensdag naast dat tarief ook melden wat de maximumkosten van het gesprek zullen zijn. In de wet is geen maximumtarief per gesprek opgenomen.

Mobiel

Verder moeten bedrijven vanaf woensdag ook duidelijk aangeven hoe hoog de extra kosten zijn als er met een mobiele telefoon gebeld wordt. Providers brengen voor het mobiel bellen naar 0900-nummers vaak zogenoemde verkeerskosten in rekening, zonder dat consumenten daar weet van hebben.