AMSTERDAM - Netwerksite Myspace heeft donderdag een muziekwinkel op internet geopend, vergelijkbaar met de iTunes Music Store van Apple.

De stap vloeit voort uit een samenwerkingsverband met platenmaatschappijen Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music Group.

Met de nieuwe dienst kunnen gebruikers een deel van de muziek en video's gratis downloaden. Dit voorjaar werd al bekend dat Myspace de muziekwinkel zou beginnen. De netwerksite telt wereldwijd ongeveer 120 miljoen gebruikers.

Artiesten

Meer dan vijf miljoen artiesten hebben inmiddels een profiel op Myspace Music. Het gaat om zowel professionele artiesten als artiesten zonder platenlabel. Zij krijgen een deel van de winst van de downloads en advertenties. Ook zal het muziekbestand van The Orchard, 's werelds grootste speler in onafhankelijke digitale muziek, worden toegevoegd.

De platenlabels proberen met de overeenkomst hun teruglopende cd-inkomsten te compenseren. Ze verdienen aan de online verkoop en het verkeer op de profielen en persoonlijke websites van de bij hen aangesloten artiesten.

Europa

Voorlopig is de muziekwinkel alleen toegankelijk in de Verenigde Staten. Derek Fehmers van Myspace Nederland zei eerder deze maand dat onderhandelingen met de platenindustrie over uitbreiding naar Europa in een vergevorderd stadium verkeren.