AMSTERDAM - Internetproviders moeten 'hun verantwoordelijkheid nemen' en maatregelen treffen tegen de verspreiding van gekopieerde films en muziek. Dat vindt brancheorganisatie NVPI van de Nederlandse entertainmentindustrie.

Volgens de NVPI is de omvang van het illegale aanbod zo groot, dat het de ontwikkeling van de legale markt in de weg staat. Dat schrijft de vereniging bij de presentatie van de halfjaarcijfers van de branche.

Blu-ray

De markt heeft volgens de NVPI in het eerste halfjaar een bescheiden groei doorgemaakt. De totale bestedingen aan entertainmentproducten stegen met 13,3 procent naar 514,1 miljoen euro - tegen 453,6 miljoen een jaar eerder.

De toename is vooral te danken aan nieuwe entertainmentproducten als Blu-rayfilms, muziekdownloads en games. Volgens de NVPI is één op de tien verkochte films al een Blu-rayschijfje.

Afsluiten

De brancheorganisatie waarschuwt echter dat de groei wordt beperkt door het teruglopende consumentenvertrouwen en door 'illegale parallelmarkten'. In juni bepleitte de NVPI daarom in een jaarmagazine al dat internetproviders hardnekkige downloaders na ettelijke waarschuwingen tijdelijk deels van internet zouden afsluiten. Ze krijgen dan alleen nog toegang tot essentiële diensten als 'mail, bankieren en de belastingdienst'.

Volgens woordvoerder Wouter Rutten van de NVPI staat de organisatie nog steeds achter dat pleidooi. De maatregel zou zich vooral moeten richten op degenen die materiaal ter beschikking stellen. "Maar gezien de recente uitspraak van een Haagse rechter zou zo'n maatregel theoretisch ook voor downloaders kunnen gelden."

Downloaden

In een omstreden vonnis stelde een rechtbank in Den Haag in juni dat ook downloaden in Nederland illegaal is. Tot die uitspraak oordeelden rechters doorgaans dat dat kopiëren voor niet-commercieel privégebruik is toegestaan, omdat het zou vallen onder de zogenoemde thuiskopieregeling.

Volgens Rutten is een strenge aanpak van piraterij niet de enige noodzakelijke stap. "De ontwikkeling van het legale aanbod verloopt nog aarzelend," constateert hij. "Veel bedrijven zijn bang voor het illegale aanbod."

Ook zou de legale markt aantrekkelijker kunnen worden gemaakt, bijvoorbeeld door de tijd te verkorten tussen een bioscooprelease en de legale verkoop van een film op internet.