AMSTERDAM - De Association of National Advertisers, een van de grootste Amerikaanse brancheorganisaties van adverteerders, verzet zich tegen een samenwerkingsverband tussen Google en Yahoo bij de verkoop van online reclame.

Google en Yahoo sloten in juni een samenwerkingsverband op het gebied van advertentieverkoop. Google zou voortaan reclame uit het AdSense-programma verkopen via het netwerk van Yahoo, dat zich met de overeenkomst trachtte te wapenen tegen overnamepogingen door Microsoft en een groep morrende aandeelhouders.

Dominant

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van Justitie schrijft de ANA, waarbij onder meer autofabrikant General Motors en wasmiddelenbedrijf Procter & Gamble zijn aangesloten, dat Google en Yahoo samen een te dominantie positie zouden krijgen. De twee zouden samen 90 procent van de markt voor zoekmachinereclame beheersen.

De ANA vreest dat de sterke positie van de twee leidt tot gebrek aan concurrentie, met hoge prijzen tot gevolg.

Slecht nieuws

Volgens de Wall Street Journalis het de vraag of Justitie de deal bij de rechter zal blokkeren, maar ook als dat niet gebeurt is het verzet van de ANA slecht nieuws voor Google en Yahoo: de organisatie geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de industrie.