AMSTERDAM - Apple denkt de problemen met de ontvangst van de iPhone 3G op te lossen met een softwareupdate.

Dat zegt Businessweek van betrouwbare bronnen te hebben vernomen. Sinds de introductie van het toestel, in juli, wordt op verschillende internetsites - waaronder het supportforum van Apple - steen en been geklaagd over gebrekkige mobiele internetverbindingen.

Het snelle 3G-netwerk voor breedbandinternet zou vaak niet beschikbaar zijn, ook in gebieden waar wel dekking is. Daardoor kunnen bovendien ook reguliere telefoongesprekken wegvallen. Overigens lijken niet alle gebruikers klachten te hebben.

Chip

Dinsdag meldde een analist van technologiefonds Nomura dat de problemen volgens hem terug te voeren zijn op een chip van fabrikant Infineon, die in het toestel wordt gebruikt. Een anonieme Zweedse wetenschapper meldde later dat de iPhone volgens zijn onderzoek minder gevoelig is voor het 3G-signaal dan andere moderne telefoons.

T-Mobile

T-Mobile, de Nederlandse distributeur van het toestel, liet eerder deze week in een bericht op zijn weblog weten dat het vermoedt dat niet het netwerk, maar de iPhone zelf debet is aan de problemen. Het bedrijf benadrukt echter de klachten nog in onderzoek te hebben.

Ook de Australische tak van Vodafone, een van de iPhone-operators in dat land, wees naar het toestel als vermoedelijke bron van de moeilijkheden.

Update

Volgens Businessweek zou Apple de problemen met een softwareupdate willen verhelpen. Volgens een analyse van een Nederlands weblog dat het nieuws rond het toestel volgt, zou de interne software op de chip gemakkelijk te vervangen zijn.

Als dat klopt, zou dat goed nieuws zijn voor Apple, dat nog niet officieel op de problemen heeft gereageerd. Het zou betekenen dat het bedrijf geen grootscheepse terughaalactie hoeft op te zetten.