AMSTERDAM - Wie wil weten wat populair is op internet, kan al jaren terecht bij Google Trends. Een nieuwe, vergelijkbare dienst van Google biedt echter veel gedetailleerdere informatie.

Met Insights for Search, dat woensdag werd gelanceerd, is onder meer te achterhalen hoe populair bepaalde zoektermen zijn binnen een regio of categorie, of door de tijd heen. Zo is bijvoorbeeld te zien dat de zoekterm 'Ajax' nergens zo populair is als in Nederland, en - opmerkelijk genoeg - nog iets populairder in Rotterdam dan in de hoofdstad. Wereldwijd lijken de meeste internetters met de term echter iets anders te bedoelen dan de voetbalclub: de belangrijkste zoekopdrachten hebben betrekking op de gelijknamige webtechnologie.

Interessant

"Naar onze mening is deze tool interessant voor iedereen die wil weten wat er populair is onder internetgebruikers", zegt Yossi Matias, directeur Engineering bij Google. "Gebruikers die eerder met Google Trends hebben gewerkt zullen merken dat Insights for Search meer flexibiliteit en functionaliteit biedt."

Adverteerders

Google richt zich met de dienst voornamelijk op gebruikers van Google advertentiedienst AdWords. Insights stelt adverteerders beter in staat om in te spelen op nieuwe trends, of om aan de hand van historische populariteitsgegevens rekening te houden met seizoensinvloeden. Zo kunnen reisbureau's nagaan wat de beste tijd is om te adverteren aan de hand van gegevens over zoekopdrachten rond vakantiebestemmingen.

Volgens het bedrijf wordt de informatie ingewonnen zonder individuele zoekopdrachten te registreren, zodat de privacy van gebruikers is gewaarborgd.