AMSTERDAM - De lancering van Apples online dienstenpakket MobileMe is beroerd verlopen. Topman Steve Jobs grijpt nu in bij de verantwoordelijke afdeling.

MobileMe verving in juli het oude .Mac, en werd tegelijk gelanceerd met de nieuwe versie van de iPhone en de App Store, waar gebruikers toepassingen voor dat toestel en voor de iPod Touch kunnen aanschaffen.

De betaalde dienst maakt het mogelijk om bijvoorbeeld agenda's, e-mails, documenten en foto's te synchroniseren tussen de iPhone of iPod Touch en de computer van de gebruiker. De gegevens worden online opgeslagen, en zijn voor de gebruiker vanaf iedere computer met een internetverbinding toegankelijk.

Problemen

De introductie van MobileMe verliep echter verre van vlekkeloos. Veel gebruikers konden de e-maildienst niet bereiken, en veel berichten leken spoorloos te zijn verdwenen. Ook ontbraken soms contacten in het adresboek van de iPhone en konden veel gebruikers van Apples webdesignprogramma iWeb hun homepages niet meer updaten.

Goedmakertje

Apple zegt de belangrijkste problemen inmiddels onder controle te hebben. Volgens de statuspagina's van MobileMe zijn alle e-mailservers weer bereikbaar. Het bedrijf besloot de abonnementen van MobileMe-gebruikers als goedmakertje gratis een maand te verlengen.

Ingegrepen

Volgens een interne e-mail die is ingezien door Ars Technica, heeft Apple-topman Steve Jobs bovendien ingegrepen bij het team dat verantwoordelijk is voor de introductie van de dienst. De afdeling is onder gezag gebracht van Eddy Cue, die nu alle online diensten van Apple leidt, waaronder ook iTunes en de App Store. Cue rapporteert rechtstreeks aan Jobs.

Vergissing

Jobs constateert in de e-mail dat het achteraf een vergissing is geweest de dienst tegelijk met de nieuwe iPhone en de App Store te introduceren. "We hadden meer dan genoeg te doen", schrijft hij. Volgens Jobs had Apple MobileMe beter geleidelijk kunnen lanceren.