TOKIO - Japanse uitgevers lanceren deze week een uitgebreide campagne om 'digitale winkeldiefstal' te keren. Bladenmakers maken zich grote zorgen over het toegenomen aantal Japanners dat in winkels met hun mobiele telefoon plaatjes schiet van tijdschriften om de bladen vervolgens laat liggen.

Volgens een woordvoerder van het Japanse Verbond van Tijdschriftuitgevers is dit een groeiend fenomeen, nu steeds meer mobiele telefoons zijn uitgerust met cameraatjes en de kwaliteit van de hippe speeltjes zienderogen verbetert. De organisatie heeft daarom 30.000 posters gedrukt die deze week worden verspreid onder alle 20.000 Japanse boekhandels en telefoonwinkels.

"Gegeven de enorme snelheid waarmee bedrijven sluiten, kunnen we deze ontduiking met telefoons niet over het hoofd zien", aldus de zegsman maandag. Jaarlijks sluiten honderden Japanse boekhandels de deuren. Hij zei niet te weten of het kopiëren ook strafbaar is, omdat de Japanse auteurswetgeving alleen het commercieel uitbaten van informatie verbiedt.

Japan loopt wereldwijd voorop met de ontwikkeling van mobiele telefoons met de meest moderne toepassingen als camera's, internetaansluiting en e-mail.

Dat niet alleen de bladenverkopers voor problemen stelt, bewijst de meest recente campagne van de samenwerkende telecomaanbieders. In krantenadvertenties riepen zij de Japanners zondag op om tijdens het lopen geen e-mails meer te schrijven.