DRIEBERGEN - Het gebruik van de digitale flitspaal kan weggebruikers bekeuringen en dus geld schelen. Dat zegt een woordvoerder van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie zaterdag.

In Nederland staan inmiddels 62 van deze nieuwe palen, die in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 107.368 overtredingen hebben geregistreerd.

De rest van de in totaal 1700 flitsers is analoog en fotografeerde in dezelfde periode ruim 324.000 hardrijders.

Bon

Als een analoge paal heeft geflitst duurt het zes tot acht weken voordat de bon op de deurmat valt. In die periode kan dezelfde weggebruiker meerdere keren in de fout gaan met alle financiële gevolgen van dien.

Met een digtale paal komt de envelop binnen enkele dagen binnen en is de automobilist meteen gewaarschuwd.

Overtredingen

Verhoudingsgewijs hebben de 62 digitale flitspalen in drie maanden tijd meer overtredingen gesignaleerd dan de analoge palen.

Woordvoerder Jos Steehouder van het BVOM: "Je zou kunnen concluderen dat de nieuwe techniek tot meer bonnen leidt. Maar je moet bij die vergelijking ook rekening houden met andere factoren."

"Weersomstandigheden kunnen een rol spelen, maar ook de cao-acties van de politie in het voorjaar. Het eerste wat je als actievoerder achterwege laat is het verwisselen van het fotorolletje in de analoge flitspaal", legt Steehouder uit.

Digitale paal

In de digitale paal zit geen filmrolletje meer. Het apparaat registreert de overtreding en stuurt de haarscherpe foto meteen door naar een politiebureau. Voor de politie betekent dit minder werk bij de afhandeling ervan.

Het is de bedoeling dat over enkele jaren alle analoge flitsers zijn vervangen door digitale. "We heroverwegen wel elke keer de locatie waar een flitser staat. Soms is de indeling van de weg veranderd. Is het dan wel nodig om daar een paal te hebben", aldus Steehouder.