AMSTERDAM - Liefhebbers van online rollenspellen als Second Life of World of Warcraft kunnen hun digitale alter ego in de toekomst meenemen naar andere virtuele werelden.

Dat is althans de bedoeling van een experiment van Linden Labs, het bedrijf achter Second Life, en IBM. Medewerkers van beide bedrijven slaagden er in hun 'avatars' uit Second Life te transporteren naar OpenSim, een experimentele virtuele wereld die door IBM is ontwikkeld.

Volgens beide bedrijven is het experiment belangrijk voor de toekomst van virtuele werelden. Die vormen tot dusverre een soort 'ommuurde tuinen': personages, gebouwen en voorwerpen uit de ene online wereld zijn niet te gebruiken in een andere.

Doorbraak

Uitwisselbaarheid van gegevens tussen verschillende online werelden zou een belangrijke stap kunnen zijn voor de ontwikkeling van het driedimensionale internet, waarvan de al jaren aangekondigde doorbraak tot dusverre is uitgebleven.

Interoperabiliteit maakt het voor bedrijven bijvoorbeeld veel aantrekkelijker om activiteiten in bijvoorbeeld Second Life te ontwikkelen: ze kunnen hun virtuele winkelpanden dan zonder veel moeite in andere online spellen hergebruiken.