AMSTERDAM - Mobiel internet is in Nederland aan een sterke opmars bezig. Inmiddels surfen 1,6 miljoen Nederlanders tenminste een keer per maand over het mobiele web.

Wel is de kwaliteit van het aanbod nogal wisselend. Dat blijkt uit een onderzoek van OMI2, een platform dat zich bezighoudt met het stimuleren van mobiel internetgebruik. Volgens het onderzoek groeit de mobiele internetpopulatie met 30 tot 40 procent per jaar.

De laatste jaren zijn veel drempels voor het gebruik van mobiel internet verdwenen. Toestellen zijn beter geschikt om op het web te surfen, mobiele aanbieders laten klanten niet langer verplicht gebruik maken van hun eigen portaalpagina, en flat-fee abonnementen hebben de kosten beheersbaar gemaakt. Volgens de onderzoekers beleefde mobiel internet in Nederland een moeizame start, maar is 2007 een keerpunt.

Groei

Van de 200 grootste websites van Nederland heeft inmiddels ruim een kwart een mobiele versie. Vorig jaar was dat nog 13 procent. Vooral de categorieën nieuws (60 procent), portalen (50 procent) en audiovisuele sites (35 procent) zijn goed vertegenwoordigd.

Webwinkels

Wel waarschuwen de onderzoekers dat veel andere aanbieders kansen laten liggen. Er zit een groot gat tussen vraag en aanbod van mobiele content. Zo heeft van de onderzochte entertainmentsites niet één een aparte mobiele versie. Ook grote winkelbedrijven - zoals de Hema en de Mediamarkt - en zelfs webwinkels als Bol.com en Wehkamp bleken niet over een mobiele site te beschikken.

Overheid

De onderzoekers noemen het opmerkelijk dat de overheid mobiel internet helemaal links laten liggen: Postbus 51, de Belastingdienst en de politie hebben geen mobiele websites.