AMSTERDAM - De langverwachte tweede generatie van de iPhone, die Apple maandag presenteerde, heeft beleggers maar matig kunnen bekoren. Het aandeel Apple verloor 2,2 procent op de schermenbeurs Nasdaq.

Handelaren zijn vooral teleurgesteld over de wijzigingen in het bedrijfsmodel rond de telefoon: Apple incasseert niet langer een flink aandeel van de omzet van telecombedrijven.

Na de introductie van de eerste versie van de iPhone, een jaar geleden, sloot Apple exclusieve contracten met telecomproviders die het toestel mochten distribueren. De providers droegen een flink percentage van de inkomsten uit abonnementen en gesprekskosten af aan het bedrijf.

Sterke positie

Met name buiten de Verenigde Staten sloeg dat model echter niet aan: veel klanten met een bestaande mobiele aansluiting zijn niet bereid over te stappen naar een andere provider. Apple zag zich daardoor in veel landen gedwongen om van de exclusieve contracten af te stappen. Dat gaf providers een sterkere onderhandelingspositie, zodat zij de omzetdeling kunnen weigeren.

Met de introductie van de nieuwe iPhone is Apple volledig van het model afgestapt. Alleen voor bestaande contracten ontvangt het bedrijf nog een aandeel.

Diensten

Het bedrijf hoopt het inkomstenverlies te compenseren door een sterke verkoopstijging, en de opbrengst van betaalde diensten rond de telefoon. Zo lanceert het binnenkort de App Store, waar allerlei toepassingen voor de telefoon worden verkocht. Ook presenteerde Apple maandag de nieuwe dienst MobileMe, die voor 99 dollar per jaar onder meer online bestandsopslag, e-mail en agendafuncties voor de telefoon biedt.

Verlies

Belggers waren kennelijk niet onder de indruk van die plannen. Kort na bekendmaking van het nieuws duikelde de waarde van het aandeel met zo'n 5 procent omlaag, om zich later weer iets te herstellen. Apple sloot maandag ruim 4 dollar lager op 181,61 dollar, een verlies van 2,2 procent.