AMSTERDAM - Verkoopsite Marktplaats.nl is al een tijdje niet meer alleen de site waarop je tweedehands spullen kunt kopen en verkopen. Steeds meer mensen vinden een huis of boeken een reis via de site. "Om dit duidelijk te maken aan de buitenwereld experimenteren we nu met een nieuwe indeling van de homepagina en laten de gebruikers daarover meebeslissen."

Dat zegt de twee maanden geleden aangetreden directrice van de site, Eugenie van Wiechen, in een vraaggesprek met ANP.

Zes hoofdthema's moeten de leidraad vormen van de nieuwe site-indeling: reizen, banen, diensten, huizen, auto's en 'spullen'. Relatieve nieuwkomer in deze lijst is de categorie diensten. "In een jaar tijd is het aantal op onze site aangeboden diensten verzesvoudigd", zegt Van Wiechen.

Ambacht

"In deze categorie is het grappig om te zien dat het oude ambacht terugkeert", aldus Van Wiechen. "Mensen bieden zich gratis of voor een klein bedrag aan als poppendokter, rattenvanger of weekendmelker. Zij doen dit vaak uit een soort hobbyisme."

Sinds kort kunnen bezoekers ook hun mening geven over een geleverde dienst. "Hiervan maken onze bezoekers al veel gebruik. Misschien breiden we deze mogelijkheid verder uit." Marktplaats wil echter niet toe naar een systeem, waarbij mensen die iets te koop zetten op de site, eerst gescreend worden.

Ebay

Dat laatste is nu bij moederbedrijf Ebay het geval. "Onze openheid is onze kracht,iedereen is in principe welkom. Op wereldschaal zou ons bedrijfsmodel misschien niet functioneren, omdat je dan zaken doet met mensen die verder weg wonen, maar in Nederland is het model erg succesvol."

Marktplaats.nl is in Nederland na Google en Startpagina.nl de meest gebruikte site. De site wordt maandelijks door ruim 6,6 miljoen Nederlanders bekeken.

Kritiek

Toch kreeg Marktplaats vorige maand veel kritiek over zich heen toen het de tarieven verhoogde voor advertenties van duurdere producten als auto's en huurwoningen.

"We zijn een commercieel bedrijf en als je kijkt naar het bereik van een advertentie op onze site, vallen de tarieven nog mee. Bovendien blijft een advertentie plaatsen voor de meeste producten gratis", legt Van Wiechen uit.

Conjunctuur

Marktplaats heeft volgens Van Wiechen geen last van conjunctuurbewegingen in de economie. "Als het slecht gaat, kopen mensen makkelijker tweedehands spullen, als het goed gaat koopt men sneller luxere producten en hebben mensen eerder genoeg van hun eigendommen."

De site is volgens Van Wiechen een goede barometer voor de lopende trends in Nederland. "Je kunt merken welke spaaracties populair zijn, zoals de smurfen bij Albert Heijn. Ook zijn de seizoenen duidelijk af te lezen aan de advertenties. In de zomer zien we dat mensen vaak zoeken op 'cabrio' of 'barbecue'."