AMSTERDAM - Internetcafés moeten de identiteit van hun bezoekers controleren, prepaidkaarten mogen niet meer anoniem worden gekocht en geldtransactiekantoren moeten klantprofielen gaan opstellen.

Dat zijn enkele maatregelen die de rechercheteams in Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Rotterdam bepleiten in een nog geheim rapport waaruit NRC Handelsblad vrijdag citeert. Het rapport doet verslag van een onderzoek naar het wegsluizen van geld door zogenoemde 'Nigeriaanse' internetfraudeurs.

Groot geld

De internetoplichters, die in de meeste gevallen afkomstig zijn uit West-Afrikaanse landen, maken veelvuldig gebruik van internetcafés, geldkantoortjes en anonieme prepaidtelefoons. Ze bestoken hun slachtoffers met spamberichten, waarin de ontvanger een grote som geld in het vooruitzicht wordt gesteld, bijvoorbeeld een erfenis van een onbekend familielid of de hoofdprijs van een loterij.

Om het geld te ontvangen, moeten echter al maar oplopende bedragen worden betaald, als administratiekosten of om schoonmaakmiddel te kopen waarmee bankbiljetten gereinigd worden. Slachtoffers verliezen soms vele duizenden euro's, en doen uit schaamte vaak geen aangifte.

Anonimiteit

Volgens het rapport wordt de opsporing van dergelijke cybercriminaliteit belemmerd doordat de daders in bijvoorbeeld internetcafés, belhuizen en bibliotheken in anonimiteit te werk kunnen gaan. Ook geldtransactiekantoren, zoals Western Union en MoneyGram, zouden de identiteit van hun klanten vaak onvoldoende vaststellen.

De politie wil dat internetcafés, belhuizen en geldkantoortjes gaan vastleggen wie hun klanten zijn. Ook moet het onmogelijk worden om anoniem een prepaid telefoon aan te schaffen.