HILVERSUM - Als consumenten willen reageren op televisiereclame versturen ze hun boodschap liever via hun afstandsbediening dan via e-mail of een tekstbericht op de mobiele telefoon (SMS). Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van de Ster, het reclamebedrijf van de publieke omroep.

De Ster onderzocht het gedrag van circa 60.000 huishoudens met een digitaal tv-abonnement bij de kabelbedrijven Casema, Essent of UPC Rotterdam. De kijkers kregen de reguliere reclames te zien van verzekeraar Zilveren Kruis Achmea, creditcardconcern American Express en autofabrikant Ford. Tijdens die commercials verscheen onder in beeld een balkje, dat de kijkers konden aanklikken voor extra informatie. Zo konden ze bijvoorbeeld een proefrit of een brochure aanvragen.

Dat 98 procent van de ondervraagde huishoudens liever reageert en bestelt via de afstandsbediening heeft Ster-onderzoeksdirecteur Bas de Vos zeer verbaasd. "Reageren via SMS is tot dusver heel populair gebleken onder tv-kijkers. Maar dat betreft gewone televisie, waarbij het niet mogelijk is om via de afstandsbediening te reageren", verklaarde De Vos maandag. "Als ze die mogelijkheid wel krijgen, laten ze SMS, e-mail en de telefoon massaal links liggen."