AMSTERDAM - Bij de strijd om de particuliere adverteerder heeft Speurders een slag ten opzichte van concurrent Marktplaats gewonnen.

Het aantal advertenties bij Speurders, onderdeel van de Telegraaf Media Groep, steeg met 10 tot 15 procent sinds Marktplaats vorige maand een tariefsverhoging doorvoerde. Dit meldt Webwereld.

Op 23 april werd bij een groot aantal rubrieken op verkoopsite Marktplaats tarieven ingesteld van 3 tot 9 euro. Deze waren aanvankelijk gratis.

De tarieven in de rubriek auto's en motoren stegen met 6 euro en voor een advertentie in de rubriek zakelijke goederen en huurwoningen ging de prijs van 9 naar 25 euro.

Ontstemd

Adverteerders reageerden ontstemd toen Marktplaats in april aankondigde de tarieven te gaan verhogen. Toen al kondigden veel mensen aan over te zullen stappen naar Speurders, dat volledig gratis is.

Bij Speurders werd opgetogen gereageerd. Een woordvoerder liet tegenover Webwereld weten dat Speurders vooral profiteert in de rubrieken waar Marktplaats de tarieven heeft verhoogd.

Speurders probeert met nieuwe diensten de overgelopen adverteerders vast te houden. Zo wordt dinsdag 'Speurders Spotter' gelanceerd, waarbij zoekers een mail krijgen als een bepaald product wordt verkocht.

Een woordvoerder van Marktplaats liet weten dat de daling in de lijn der verwachting lag.