DEN HAAG - Het bellen van een vaste telefoonaansluiting naar een mobiele telefoon moet goedkoper worden. Telecomtoezichthouder OPTA wil de tarieven verlagen die mobiele operators aan andere aanbieders in rekening brengen voor het afleveren van een gesprek. Dat heeft de OPTA donderdag bekendgemaakt.

Het bellen van een vaste aansluiting naar een mobiele telefoon is veel duurder dan andersom. De OPTA wil hier een einde aan maken door de zogenaamde 'terminating tarieven' te verlagen. Dit zijn de tarieven die een mobiele operator aan andere aanbieders in rekening brengt voor het afhandelen van een gesprek naar zijn abonnees.

Elke mobiele aanbieder bepaalt nu nog zelf hoe hoog zijn terminating tarieven zijn en wordt daarbij niet door de tucht van concurrentie beperkt. Dit heeft ertoe geleid dat deze tarieven te hoog zijn.

Het is nu nog aan de mobiele operators zelf om die tarieven te bepalen, omdat zij vrijwel een monopolie op de zogenoemde 'mobiele aflevertarieven' hebben: de beller kan niet kiezen welk tarief voor het afhandelen van zijn telefoontje moet worden neergelegd.

In vergelijking met andere Europese landen, zijn de afhandeltarieven in Nederland relatief hoog, constateert de Opta. In de piekuren moet al gauw een tarief van 50 cent per minuut worden betaald, terwijl dat in de daluren ook nog altijd zo'n 35 cent is. De toezichthouder ziet dat graag veranderen. Tot nu toe heeft de Opta echter geen mogelijkheden om de tariefsverlaging door te laten voeren. Vanaf 2003 kan dat wel.

Marktmacht

Eerder sommeerde de telecomwaakhond KPN Mobile wel al de prijzen voor de verbinding te verlagen omdat zij een 'aanmerkelijke marktmacht' had (KPN heeft het grootste marktaandeel in Nederland). Libertel, de andere grote speler op de mobieletelefoniemarkt, gaf aan de verlaging geen gehoor. Telfort verhoogde zijn tarieven zelfs. Voor KPN Mobile was dat aanleiding om naar de Opta te stappen. Die kan namelijk wel op een geschil tussen verschillende partijen beslissen.

Jaarlijks wordt circa 3 miljard minuten naar mobiele telefoons gebeld. Opta vindt dat de tarieven in drie stapjes in 2003 minstens 20 cent per minuut lager moeten zijn, wat een totale besparing van f 500 miljoen tot f 600 miljoen zou moeten opleveren.

De Opta hoopt dat zijn uitspraak tussen KPN Mobile en Telfort ertoe zal leiden dat Telfort zijn tarieven verlaagt. Als dat gebeurt, moet de rest ook wel volgen, is de redenering.

/NETOpta: KPN Mobile mag Tele2 Mobiel niet tegenwerkenConsumentenbond wil duidelijke beltarievenMobiel bellen wordt goedkoper in EuropaVerlaging vast-mobiel gaat Opta niet ver genoeg