AMSTERDAM - Een samenwerking op het gebied van advertentieverkoop tussen Yahoo en Google, is schadelijk voor de vrije-marktwerking.

Dat zegt Microsoft in een reactie op een experiment van Yahoo, dat woensdagavond bekendmaakte op kleine schaal advertenties van Google te gaan tonen bij de resultaten van de eigen zoekmachine. De proef wordt gezien als een poging van Yahoo om partners te vinden die kunnen helpen een vijandige overname door Microsoft af te wenden.

Volgens Microsoft zou samenwerking tussen Google en Yahoo er toe leiden dat Google 90 procent van de online zoekadvertentiemarkt in handen krijgt. "Dit zou de markt veel minder concurrerend maken, in tegenstelling tot ons eigen voorstel om Yahoo te verwerven", aldus het bedrijf in een schriftelijke persverklaring.

News Corp

Microsoft bood in februari bijna 45 miljard dollar voor Yahoo, dat al enige tijd in zwaar weer verkeert. Yahoo vindt dat bod echter te laag. Volgens Amerikaanse media overweegt ook mediaconcern News Corp zich in de strijd te mengen. Het zou Microsoft willen helpen het bod te verhogen, waarna zijn populaire vriendensite MySpace, Microsofts platform MSN en Yahoo worden samengevoegd.