SCHIPHOL/BRUMMEN - Luchtvaartmaatschappij Transavia.com eist dat het uiterlijk donderdag verdwijnt van een 'zwarte lijst' van probleemvluchten

EUclaim, dat schadevergoedingen voor gedupeerden claimt bij luchtvaartondernemingen, publiceerde de lijst maandag.

Kort geding

Jochem Croon, hoofd externe betrekkingen bij Transavia.com, heeft in een brief aan EUclaim aangekondigd dat zijn bedrijf mogelijk een kort geding begint als een aantal eisen donderdag niet is ingewilligd.

EUclaim heeft inmiddels het logo van Transavia verwijderd van de website www.euclaim.nl. Ook is een disclaimer aangepast.

Vluchten

Directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim liet woensdag echter weten dat hij de 41 Transavia-vluchten niet van de lijst schrapt. In totaal bevat de lijst 600 vluchten van een reeks luchtvaartmaatschappijen.

"De lijst zullen we niet verwijderen", aldus Noorderhaven. "Het is een opsomming van vluchtnummers waarover wij gevraagd zijn om namens gedupeerde passagiers klachten neer te leggen. Niet meer en niet minder."

Gegrondheid

Transavia heeft geen goed woord over voor de handelwijze van EUclaim. "Zonder dat de gegrondheid van de claims met betrekking tot de gepresenteerde vluchten vaststaat en zonder dat er enige steun is in het beschikbare feitenmateriaal, doet u met de opsomming daarvan en het verzoek aan de bezoeker "om mee te doen" onterecht de indruk ontstaan dat er met die betreffende vluchten iets mis was en de claims daarmee gerechtvaardigd zijn en gehonoreerd zullen worden", schrijft Croon.

Schadevergoeding

Volgens EUclaim hebben reizigers op grond van Europese regels recht op 600 euro schadevergoeding als hun vlucht 24 uur vertraagd is, en als geen sprake was van een overmachtsituatie.

Het bedrijf stelt dat luchtvaartmaatschappijen zich te pas en te onpas beroepen op overmacht bij vertragingen en dat individuele klachten vrijwel altijd worden afgewimpeld.

Controlesysteem

Om aan die praktijk een einde te maken, heeft Noorderhaven een controlesysteem opgezet. De 42 computers van EUclaim houden dag en nacht, 365 dagen per jaar bij welke vliegtuigen van welke maatschappijen zich waar bevinden.

Ze maken daarbij gebruik van databestanden van een groot aantal internationale luchtvaartorganisaties en vliegvelden.