AMSTERDAM – Geenstijl en Spits hebben de krachten online gebundeld. De nieuwssites van Spits en Nieuwnieuws gaan onder de naam Spitsnieuws verder.

"Nieuwnieuws verdwijnt misschien in naam, maar inhoudelijk verandert er niets. De redactie blijft zijn eigenzinnige kijk op het nieuws houden", zo meldt Nieuwnieuws zelf. Op dit moment wordt er op Geenstijl nog melding gemaakt van Nieuwnieuws, maar de berichten verwijzen door naar Spitsnieuws.

Grap

De reacties op Geenstijl zijn weinig positief. Veel mensen denken aan een misplaatste 1 april-grap. Bart Brouwers, hoofdredacteur van Spits, kan zich daar wel wat bij voorstellen. "Zo’n operatie heeft natuurlijk een zeker risico voor merkvermenging. We bedienen verschillende publieken", aldus Brouwers tegenover NU.nl.

Groter publiek

Toch lag een samenwerking van beide Telegraaf-dochters voor de hand, stelt Brouwers. "We mogen met Spits dan elke dag bijna twee miljoen krantenlezers bereiken, het feit dat onze online-teller blijft steken op een kwart miljoen uniek per maand, zegt natuurlijk ook wel iets", geeft Brouwers ruiterlijk toe. Voor Spits betekent de nieuwe constructie in één klap een veel groter publiek. Brouwers schat dat het bereik groeit naar 1,2 miljoen.

De redacties van beide online merken worden samengevoegd. Het gaat om acht redacteuren vanuit Geenstijl en vijf redacteuren vanuit Spits. Wel heeft de krant de contracten met een aantal freelancers die voor de site werkten opgezegd.