'Games met helden kunnen agressief maken'

AMSTERDAM - Vooral laagopgeleide jongens die graag met gewelddadige helden spelen en in het echte leven ook graag de held zijn, gedragen zich aanzienlijk agressiever na het spelen van games dan andere jongens.

Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Communicatiewetenschap van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat het spelen van gewelddadige videogames voor 11 tot 22 procent bijdraagt aan de versterking van agressief gedrag.

Het onderzoek aan de VU heeft tot doel duidelijk te maken welke factoren tot de schadelijke effecten van videogames leiden en wat de risicogroepen zijn.

Simpel

Volgens onderzoekster Elly Konijn verloopt de discussie over gewelddadige videogames vaak nogal simpel. Omdat ervan wordt uitgegaan dat de spellen de oorzaak van agressief en asociaal gedrag zijn, wordt vaak gepleit voor meer toezicht en een strenge naleving van leeftijdsgrenzen.

Ook pleiten sommigen voor een verbod van zeer gewelddadige games. Daarmee snijden ze zich volgens Konijn in de vingers, omdat ze dan zulke games juist erg aantrekkelijk maken.

Ruimtelijk inzicht

Konijn roept ertoe op zich niet alleen op de mogelijk slechte invloeden van videogames te concentreren. Uit onderzoek blijkt dat de spellen het ruimtelijk inzicht en de sociale interactie van ook laagopgeleiden kunnen vergroten.

Actueel

Het onderzoek is actueel. Het kabinet bekijkt momenteel of 'extreem gewelddadige' computerspellen kunnen worden verboden. Aanleiding is onder meer het spel Manhunt 2, dat in veel landen felle kritiek kreeg vanwege zijn 'sadistische karakter'.

Manhunt

De Tweede Kamer drong naar aanleiding van vergelijkbare beslissingen in onder meer Groot-Brittannië en Ierland aan op een verbod van Manhunt, maar dat bleek juridisch niet mogelijk. Overigens is het Britse verbod op het spel in hoger beroep teruggedraaid.

Tip de redactie