Miljoenenboete voor advertentiebedrijf ValueClick

AMSTERDAM - Marketingbedrijf ValueClick heeft een schikking van 2,9 miljoen dollar getroffen met de Amerikaanse handelswaakhond FTC. Het bedrijf maakte op internet misleidende reclame.

ValueClick beloofde internetgebruikers in advertentiebanners, pop-ups en e-mail allerlei 'gratis geschenken', zoals iPods, spelcomputers en plasmatelevisies. Wie op die aanbiedingen inging, raakte verzeild in een woud van reclamewebsites, waar internetters allerlei betaalde diensten moesten afnemen om voor de prijs in aanmerking te komen.

Beveiliging

Bovendien beloofde ValueClick in zijn privacyverklaring dat het de betaalgegevens van zijn klanten goed beveiligde. In werkelijkheid maakte het geen gebruik van versleuteling, of van onveilige varianten daarvan. Ook waren sommige websites van ValueClick kwetsbaar voor een veelgebruikte hacktechniek, de zogenoemde SQL-injectie.

Schikking

Volgens de FTC heeft ValueClick zich daarmee schuldig gemaakt aan ernstige misleiding. Het bedrijf, dat geen schuld bekent, betaalt een fikse schikkingssom van 2,9 miljoen dollar (1,9 miljoen euro). Ook moet het zich in het vervolg van dergelijke praktijken onthouden.

De boete is de hoogste die de FTC tot dusverre heeft opgelegd op grond van de CAN-SPAM-wetgeving van 2003. Die wet regelt niet alleen een gedeeltelijk verbod op de verzending van spam, maar regelt ook het toezicht op andere vormen van online marketing.

eBay

De boete is niet de enige tegenslag voor ValueClick. Het bedrijf zag tegelijkertijd een van zijn belangrijkste klanten weglopen. Online veilinghuis eBay maakte maandag bekend zijn marketingactiviteiten voortaan zelf uit te voeren. Voorheen maakte het gebruik van de diensten van ValueClick.

Overname

De ontwikkelingen komen het bedrijf zeer ongelegen. ValueClick wordt veel genoemd als mogelijke prooi voor een aantrekkelijke overname. Na de aankopen van onder meer DoubleClick door Google en aQuantive door Microsoft woedt een hevige strijd om posities op de snel groeiende online advertentiemarkt.

Tip de redactie